Διαδικτυακή Διάλεξη με θέμα «Plotinus and the Gnostics» (εισηγητής: Mark Edwards)

Στο πλαίσιο του Eρευνητικού Προγράμματος «Μεταξύ Αθήνας & Αλεξάνδρειας. Πλατωνισμός, 3ος–7ος αι. μ.Χ.» (2022-2024), το οποίο υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Α. Σ. Ωνάση, το ΙΜΣ-ITE, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνιστικών Σπουδών (ΚΕΣ) της νέας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, διοργανώνει μηνιαία σειρά διαλέξεων με θεματολογία που άπτεται του αρχαίου Νεοπλατωνισμού (3ος–7ος αι. μ. Χ.). 
Η σειρα φιλοξενεί ομιλίες διακεκριμένων μελετητών στα αγγλικά ή στα γαλλικά. Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Zoom Δευτέρα ή Τρίτη στις 7μμ. (ώρα Ελλάδος). 
Για το έτος 2022, οι διαλέξεις επικεντρώνονται στον Αλεξανδρινό και Αθηναϊκό Νεοπλατωνισμό, με έμφαση στον Πλωτίνο (204/5-270) καθώς και στην ύστερη νεοπλατωνική πρόσληψη και κριτική της φιλοσοφίας του. 
Οι συναντήσεις είναι ανοικτές σε όλες και όλους!

Την Τρίτη 12 Απριλίου στις 21:00 ο Mark Edwards (University of Oxford) θα μιλήσει με θέμα: «Plotinus and the Gnostics». Η ομιλία και η συζητηση θα γίνουν στα αγγλικα.

Περίληψη
Enneads II.9, the 33rd of Plotinus’ treatises in chronological order, was given the title “Against the Gnostics” by Porphyry, who also informs us at Life of Plotinus 16 that the Gnostics were heretical Christians. Plotinus himself describes them as former friends (perhaps fellow-pupils of his Alexandrian teacher Ammonius Saccas) and treats them as deviant Platonists without any reference to Christianity. In this paper, I shall review attempts to identify the Gnostics with one of the groups to whom Christian heresiologists give that name, and will also consider their possible indebtedness to Numenius of Apamea. I shall note some affinities between the polemic of Plotinus and that of Celsus, which is overtly directed against the Christians. Drawing on recent work by Gerard Bechtle, Tuomas Rasimus and the later John Turner, I shall suggest that the thought of the “Gnostics”, including their use and possible creation of the noetic triad of being, life and mind, emerges from a common ferment of speculation in the mid-second century, in which Gnostics, catholic Christians and Platonists all participate without a clear sense of being discrete intellectual communities. By the time of Plotinus, Alexandrian Christians had already drawn sharp lines between their creed and those of both Christians and Gnostics (notwithstanding the profound respect for Plato that is evinced by both Clement and Origen); in Plotinus we see the beginnings of a similar enterprise among the Platonists, which is carried to completion (with reference to both Numenius and Christianity) in Porphyry’s Life of Plotinus.

O σύνδεσμος για τη συνάντηση (θα χρειαστεί να κάνετε εγγραφή) βρίσκεται ΕΔΩ.

Youtube live streaming