Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών

Τομέας Θεατρολογίας

Ο Tομέας Θεατρολογίας του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών αποτελεί το πρώτο ερευνητικό πρόγραμμα στην Ελλάδα που άρχισε να καλλιεργεί συστηματικά, εδώ και μια τριακονταετία, την πρωτότυπη επιστημονική έρευνα στο χώρο της Ιστορίας του Νεοελληνικού Θεάτρου. Κομβικό έργο της ερευνητικής δραστηριότητας του Τομέα αποτελεί η μεγαλύτερη ως τώρα, στον ελληνικό χώρο, συγκέντρωση των τεκμηρίων του ημερήσιου και περιοδικού Τύπου που αφορούν την θεατρική δραστηριότητα των ελληνικών και ξένων θιάσων στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου. Στα τριάντα περίπου χρόνια λειτουργίας του, ο Τομέας Θεατρολογίας του ΙΜΣ έχει θέσει ως κύριους στόχους του τα εξής: α. την ενδελεχή συγκέντρωση πρωτογενούς αρχειακού υλικού για την μελέτη και ανάδειξη του νεοελληνικού θεάτρου β. την αδιάλειπτη εκπαίδευση νέων ερευνητών στο πεδίο της μεθοδολογίας και της ιστορικής θεατρολογικής έρευνας και γ. την συστηματική παραγωγή πρωτογενούς έρευνας και συνθετικών εργασιών γύρω από την ιστορία του Νεοελληνικού Θεάτρου.

Επιπλέον, τρέχον στόχος του Τομέα είναι η συστηματική μελέτη του ελληνικού κινηματογράφου καθώς και των σχέσεών του με το ελληνικό θέατρο, μελέτη που θα ενισχυθεί από την έρευνα σε πρωτογενείς πηγές σχετικές με τον κινηματογράφο και την λειτουργία Διιδρυματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Θεατρικές και Κινηματογραφικές Σπουδές από το 2019. (link από ιστοσελίδα Κινηματογραφικού εργαστηρίου)

Προσωπικό

Κωνσταντίνα Γεωργιάδη

Κωνσταντίνα Γεωργιάδη

Ερευνήτρια Β, Συντονίστρια του Τομέα Θεατρολογίας
Curriculum vitae
Παναγιώτα Μήνη

Παναγιώτα Μήνη

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας του Κινηματογράφου
Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Curriculum vitae
Ιουλία Πιπινιά

Ιουλία Πιπινιά

Επίκουρη καθηγήτρια Θεατρολογίας
Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Τάνια Νεοφύτου

Τάνια Νεοφύτου

Μεταδιδακτορική ερευνήτρια
Βάνια Παπανικολάου

Βάνια Παπανικολάου

Μεταδιδακτορική ερευνήτρια
Curriculum vitae
Μαρία Σεχοπούλου

Μαρία Σεχοπούλου

Μεταδιδακτορική ερευνήτρια
Μαριλού Νικολάου

Μαριλού Νικολάου

Υποψήφια διδάκτωρ
Curriculum vitae
Pria Louka

Pria Louka

Fullbright Grantee
Χριστίνα Μπαναλοπούλου

Χριστίνα Μπαναλοπούλου

Αντεπιστέλλον Μέλος
Curriculum vitae
Θόδωρος Χατζηπανταζής

Θόδωρος Χατζηπανταζής

Επίτιμο Μέλος ΙΜΣ, Ομότιμος Καθηγητής
Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Curriculum vitae

Πρώην συνεργάτες

  • Αντώνης Γλυτζουρής
  • Μαρία Καπή
  • Μαριάννα Τζιράκη
  • Λίτσα Αγριμάκη-Χατζοπούλου
  • Αρετή Βασιλείου
  • Νικολέτα Βούγια
  • Αγάπη Γκιούνα
  • Ξανθή Ζαχαριάδου
  • Μαρκέλλα Ηλιάκη
  • Γιάννης Καπούτσης
  • Στέλιος Κυμιωνής
  • Ιωάννα Κυριακίδου
  • Μαρία Μαθιουδάκη
  • Αντιγόνη Μανασή
  • Δημήτρης Ματθαίος
  • Τώνια Μαυράκη
  • Μαρία Μαυρογένη
  • Θεανώ Μιχαηλίδου
  • Όλγα Μοσχοχωρίτου
  • Αγγελική Μπιχάκη
  • Μαρία Μπρούλια
  • Καλλιόπη Μώρου
  • Ιωάννα Παπαγεωργίου
  • Ελένη Παπαθεοδώρου
  • Άννα Σταυρακοπούλου
  • Βέρα Τσαγκάρη

Ερευνητικά Έργα

ΚΑΛΛΙΠΟΣ

Ευρωπαϊκή Δραματολογία του 20ού αιώνα. Από τον Luigi Pirandello στη Sarah Kane.

Επιστημονική υπεύθυνη: Κωνσταντίνα Γεωργιάδη
Ομάδα έργου: Μαρία Σεχοπούλου, Βάνια Παπανικολάου

Δράση ΚΑΛΛΙΠΟΣ, Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις, Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025
Διάρκεια: 18 μήνες

ΜΕΤΟΠΟ (ΠΕ7)

Όψεις του θεατρικού τοπίου: η περιπλάνηση των ξένων θιάσων πρόζας στην ελληνική Ανατολή. Ζυμώσεις και αλληλεπιδράσεις

Επιστημονική υπεύθυνη: Κωνσταντίνα Γεωργιάδη

Πηγές Νεοελληνικού θεάτρου

Πηγές της Ιστορίας του Νεοελληνικού θεάτρου

Βασικός στόχος του ερευνητικού προγράμματος αποτελεί η δημιουργία μιας εθνικής βάσης δεδομένων στην οποία θα συγκεντρώνονται όλες οι διαθέσιμες πηγές για την μελέτη του Νεοελληνικού Θεάτρου. Στο Πρόγραμμα Πηγές της Ιστορίας του Νεοελληνικού Θεάτρου, που αποτελεί τον βασικό πυλώνα του Τομέα Θεατρολογίας, έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα ένα πλήθος τεκμηρίων της δραστηριότητας των θιάσων στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου. Σκοπός του Προγράμματος είναι η προώθηση και ανάδειξη της θεατρολογικής έρευνας και των προϊόντων του πολιτισμού. Κύριο μέλημα του Προγράμματος, από τον πρώτο χρόνο ίδρυσής του, αποτελεί η εξοικείωση νέων επιστημόνων με την έρευνα της ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου και του πολιτισμού, μέσα από την εμπειρική ερευνητική εκπαίδευση και επαφή με το αρχειακό υλικό.

Η Αναβίωση του αρχαίου δράματος στη νεότερη Ελλάδα

Η Αναβίωση του αρχαίου δράματος στη νεότερη Ελλάδα

Η μελέτη του φαινομένου της αναβίωσης του αρχαίου δράματος στη νεότερη Ελλάδα διεξάγεται από το πρόγραμμα της Ιστορίας του Νεοελληνικού θεάτρου στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος μελέτης του Αρχαίου θεάτρου . Προϊόν του προγράμματος αποτελεί η διαμόρφωση ενός ηλεκτρονικού αρχείου παραστάσεων αρχαίου δράματος στους νεότερους χρόνους, που καλύπτει το χρονικό διάστημα από το 1817 μέχρι τις μέρες μας.

Πρόγραμμα Αρχαίου Θεάτρου

Πρόγραμμα Ηλεκτρονικής Τεκμηρίωσης του Αρχαίου Θεάτρου

Το πρόγραμμα αρχαίου θεάτρου του ΙΜΣ έχει ως στόχο να συγκεντρώσει σε μιαν ηλεκτρονική βάση δεδομένων κάθε δυνατή πληροφορία για το αρχαίο δράμα ως θεατρική πρακτική και πολιτιστική δραστηριότητα μέσα στα ευρύτερα γεωγραφικά όρια του ελληνόφωνου κόσμου (αν και οι επικαλύψεις του ελληνικού με το ρωμαϊκό θέατρο είναι πολύ μεγάλες από την ύστερη ελληνιστική περίοδο κι έπειτα).

Θ.ΙΣ.Β.Υ.

Η βιογραφία ως πηγή της θεατρικής ιστορίας: βιογραφίες ελλήνων και ξένων ηθοποιών στον ελληνικό και παροικιακό περιοδικό Τύπο από το 19ο αιώνα ώς τη Μικρασιατική Καταστροφή. Συμβολή στην ιστορία της υποκριτικής

Το ερευνητικό πρόγραμμα αφορά τον εντοπισμό, τη συλλογή και την επεξεργασία των βιογραφικών πληροφοριών και των εικονογραφικών πορτρέτων των Ελλήνων και ξένων ηθοποιών σε περιοδικά, εφημερίδες ή ημερολόγια που εκδίδονταν σε πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Σύρος, Μυτιλήνη, Πάτρα, κ.ά.) αλλά και σε πόλεις όπου υπήρχαν ελληνικές κοινότητες (Κάιρο, Αλεξάνδρεια, Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Φιλιππούπολη κ.ά.). Στόχος είναι η χρονολογική ταξινόμηση, η δημιουργία καταλόγων των βιογραφούμενων προσώπων, αλλά και στατιστικών πινάκων, όπου θα καταγράφεται η συχνότητα εμφάνισης των Ελλήνων και ξένων ηθοποιών. Θα ακολουθήσει η εισαγωγή των στοιχείων σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, η διάχυση των αποτελεσμάτων της έρευνας στο διαδίκτυο, καθώς και η έκδοση  ανθολογίου, η παραγωγή, παρουσίαση και δημοσίευση σχετικών άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.