Η ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου Εικόνας, Ήχου και Κίνησης στόχο έχει να αξιοποιήσει το υλικό που συλλέγεται στους υπόλοιπους τομείς, κέντρα και εργαστήρια του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών και μέσα από την διαχείριση του υλικού τεκμηρίωσης της ιστορίας και του πολιτισμού να δημιουργήσει σενάρια παρουσίασης της Μεσογειακής Ιστορίας και του Πολιτισμού, να υλοποιήσει επιστημονικά ντοκιμαντέρ και να σχεδιάσει θεατρικές, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις. Με αυτόν τον τρόπο θα αναδείξει και θα προβάλει την πολιτιστική κληρονομιά, σε συνδυασμό με την οργάνωση δράσεων και πολυθεαμάτων (όπως φεστιβάλ και εκθέσεις με χρήση πολυμέσων) και με την παραγωγή ψηφιακών προϊόντων. Επιπλέον, το Εργαστήριο στοχεύει στην συνεργασία με άλλα Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και Πολιτιστικά Ιδρύματα για την υλοποίηση ερευνητικών προγραμμάτων, σε συνδυασμό με την εκπαίδευση φοιτητών και νέων ερευνητών στις διαδικασίες ανάδειξης και προβολής του «ψηφιακού πολιτιστικού περιεχομένου», μέσα από τη συμμετοχή τους στις ερευνητικές δράσεις του Εργαστηρίου.
Στα ερευνητικά ενδιαφέροντα του εργαστηρίου συμπεριλαμβάνονται η σχέση εικόνας, θεάτρου, μουσικής και χορού, οι τοπικές παραδόσεις στις αναπαραστατικές τέχνες και οι αναπαραστάσεις του αρχαίου θεάτρου, του χορού και της μουσικής με παράλληλη συγκριτική θεώρηση με τις εξελίξεις στο εξωτερικό. Το εργαστήριο στοχεύει επίσης να αναδείξει το πλούσιο υλικό Εθνομουσικολογίας, το οποίο ξεκίνησε να συγκεντρώνεται στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών το 1987, και να το παρουσιάσει στο κοινό μέσω του Διαδικτυακού Αρχείου Ιστορίας και Πολιτισμού του Ινστιτούτου. Σκοπός είναι η συνέχιση της συλλογής τραγουδιών, οργανικών συνθέσεων, ποιητικών κειμένων, ηχογραφήσεων και συνεντεύξεων και η προβολή τους στο ευρύτερο και ξένο κοινό, καθώς και η διεξαγωγή σεμιναρίων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και μουσικών εκδηλώσεων για τη διάχυση της έρευνας. Επιπλέον στόχος είναι η συνέχιση της δραστηριότητας στον τομέα του ντοκιμαντέρ∙ διαθέτοντας τον κατάλληλο εξοπλισμό, από το 1991 το εργαστήριο έχει ήδη δημιουργήσει σειρά ντοκιμαντέρ (για τον Ελ Γκρέκο, το Ηράκλειο, την Αργυρούπολη και την παραδοσιακή κρητική μουσική), τα οποία προβλήθηκαν στα εθνικά τηλεοπτικά δίκτυα.
Το Αρχείο του καθηγητή εθνομουσικολογίας, διακεκριμένου μέλους και υποδειγματικού συνεργάτη του ΙΜΣ, Γ. Αμαργιανάκη (1938-2003) κατέχει εξέχουσα θέση στις συλλογές του Εργαστηρίου. Περιλαμβάνει τα τεκμήρια και το οπτικοακουστικό υλικό από το σύνολο της ερευνητικής δραστηριότητας του καθηγητή, όπως αυτή διαρθρώθηκε στα τρία μεγάλα προγράμματα που εκπόνησε στο Ινστιτούτο:
Από το 2018 επιπλέον στόχος του Εργαστηρίου είναι 1) η ανάπτυξη της έρευνας στην ιστορία του κινηματογράφου, η οποία δεν έχει αποτελέσει ερευνητικό πεδίο του Ινστιτούτου στο παρελθόν, 2) η σύνδεση της κινηματογραφικής έρευνας με την έρευνα σε άλλους τομείς των ανθρωπιστικών σπουδών και 3) η συλλογή και αξιοποίηση κινηματογραφικού αρχειακού υλικού. Ως προς την κινηματογραφική έρευνα, αυτή κυρίως εστιάζει στον ελληνικό κινηματογράφο, τις αναπαραστάσεις στον μεσογειακό και ευρύτερα νησιώτικο πολιτισμό, σε κινηματογραφικά ζητήματα σχετιζόμενα με την Κρήτη και στις σχέσεις του κινηματογράφου με άλλες τέχνες. Επιπλέον το Εργαστήριο έχει δημιουργήσει στενές σχέσεις με τον Τομέα Θεατρολογίας, πραγματοποιώντας σειρά θεατρικών εκδηλώσεων και συντονίζοντας ψηφιακά θεατρικά projects.
Σημαντικότερα επιτεύγματα από το 2018
Το Εργαστήριο Εικόνας, Ήχου και Κίνησης, το οποίο δημιουργήθηκε το 1986 από καθηγητές μουσικολογίας, θεατρικών σπουδών και ιστορίας τέχνης σε συνεργασία με έλληνες κινηματογραφιστές, ήταν ενεργό μέχρι το 2003. Ανανέωσε τη δραστηριότητά του το 2018, μετά από 15 περίπου χρόνια, και από την επαναλειτουργία του το 2018, τα κυριότερα έργα του έχουν αποτελέσει τα εξής:
η παραγωγή σημαντικού αριθμού επιστημονικών δημοσιεύσεων
η τεκμηρίωση και ταξινόμηση του εθνομουσικολογικού υλικού του αρχείου του Γεωργίου Αμαργανιάκη (1939-2003)
η άδεια ψηφιοποίησης, χρήσης για ερευνητικούς σκοπούς και διάχυσης στο κοινό αρχειακού υλικού δυο σημαντικών μορφών του νεοελληνικού πολιτισμού, του Στρατή Καρρά και του Ερρίκου Θαλασσινού.
Ο συντονισμός ενός μουσικολογικού project, η υποστήριξη ενός performance project, και η δημιουργία βάσεων δεδομένων με πληροφορίες αναφορικά με διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές γυρισμένες στην Κρήτη. Με την ολοκλήρωσή της, η βάση δεδομένων θα αναρτηθεί στην παρούσα ιστοσελίδα.
Στόχος του project είναι η διάσωση, καταγραφή και ανάδειξη του έργου του Ερρίκου Θαλασσινού (1927-2000), του σκηνοθέτη, σεναριογράφου, συγγραφέα και στιχουργού από το Ηράκλειο της Κρήτης, μέσα από σειρά δράσεων. Επί του παρόντος, με την άδεια της οικογένειας του δημιουργού, έχουν ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση και η τεκμηρίωση του υλικού από το προσωπικό αρχείο του Ερρίκου Θαλασσινού (Υπεύθυνος: Γρηγόρης Βοσκάκης).
Η πολιτιστική δράση αφορά στη δημιουργία και την έκδοση ενός τρίγλωσσου βιβλίου-cd (ελληνικά-αγγλικά-γαλλικά) με θέμα τις καταγραφές τραγουδιών της Σμύρνης στα τέλη του 19ου από τον L. A. Bourgault Ducoudray που εκδόθηκαν υπό τον τίτλο TrenteMélodiesPopulairesdeGrèce & d’ Orient).
Μια «κατακερματισμένη» παράσταση, εμπνευσμένη από τις ανώνυμες μαρτυρίες ανθρώπων, οι οποίοι έζησαν και μεγάλωσαν στο Ρέθυμνο του χθες και του σήμερα. Φωνές σημερινών γονιών, νέων, μαθητών. Ένα συνονθύλευμα καθημερινού λόγου, ακαδημαϊκής γνώσης, σωματικότητας, ποίησης και ζωντανής μουσικής.
Διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα: Η περίπτωση της Κρήτης
Η πράξη με τίτλο «Διεθνείς Κινηματογραφικές Παραγωγές στην Ελλάδα: Η περίπτωση της Κρήτης» εκτελείται από το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σκοπός του ερευνητικού έργου είναι η ιστορική μελέτη διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών που πραγματοποιήθηκαν στην Κρήτη, νησί το οποίο έχει υπάρξει προορισμός σημαντικού αριθμού ξένων κινηματογραφιστών και παραγωγών από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια έως σήμερα. Ειδικότερα, το πρόγραμμα εξετάζει τους λόγους για τους οποίους προσελκύστηκαν ξένοι παραγωγοί και δημιουργοί στην Κρήτη, το νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δραστηριοποιήθηκαν και τις συνέπειες της έλευσης των κινηματογραφικών συνεργείων σε επίπεδο τοπικής οικονομίας και κοινωνίας.
Στόχος του ερευνητικού project είναι η ψηφιοποίηση, η τεκμηρίωση και η επιμέλεια έκδοσης των θεατρικών έργων του Στρατή Καρρά, καθώς και η ανάδειξη της συμβολής του στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.
Το Διιδρυματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στις Θεατρικές και Κινηματογραφικές Σπουδές συνδιοργανώνεται και διεξάγεται από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, με σκοπό την από κοινού προαγωγή της επιστήμης και της έρευνας στις ιστορικές και θεωρητικές σπουδές του θεάτρου και του κινηματογράφου. Το πρόγραμμα συνδυάζει τη μελέτη των δύο συγγενικών αυτών πεδίων στους νεότερους χρόνους, σε παγκόσμιο και ελληνικό επίπεδο, στοχεύοντας στην σε βάθος κατανόηση και έρευνα σε καίριους τομείς του ελληνικού πολιτισμού σε συνάρτηση με το παγκόσμιο πολιτιστικό και ιστορικό γίγνεσθαι. Στόχος είναι η δημιουργία εξειδικευμένων ερευνητών και ερευνητριών στην κριτική μελέτη και επιστημονική αξιοποίηση του θεάτρου και του κινηματογράφου, καταλλήλως καταρτισμένων να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, να συμμετάσχουν σε ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα και να ακολουθήσουν διδακτορικές σπουδές που θα τους επιτρέψουν να στελεχώσουν πανεπιστημιακά τμήματα και ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Στα θεατρολογικά ερευνητικά αντικείμενα του μεταπτυχιακού προγράμματος εμπίπτουν: πολυσχιδές αρχειακό και καλλιτεχνικό πρωτογενές υλικό, συμπεριλαμβανομένων θεατρικών έργων, χειρογράφων και πληροφοριών επί των παραστάσεων˙ ζητήματα θεατρικής συγγραφής, σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας, ενδυματολογίας, υποκριτικής, μουσικής, θεατρικών μεταφράσεων, θεατρικών κτηρίων και λαϊκού θεάτρου˙ και ζητήματα θεωρίας θεάτρου και πρόσληψης έργων της αρχαιότητας. Σε ό,τι αφορά τον κινηματογράφο, το πρόγραμμα ειδικεύεται στην ιστορική, αρχειακή και υφολογική μελέτη ταινιών μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και σεναρίων, εξετάζει ερευνητικά τους τομείς της σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας, ενδυματολογίας, υποκριτικής και μουσικής συνοδείας και μελετά ζητήματα κινηματογραφικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, θεωρίας κινηματογράφου και πρόσληψης της αρχαιότητας. Επιπλέον, το μεταπτυχιακό πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη μελέτη των σχέσεων θεάτρου και κινηματογράφου και των δύο αυτών τεχνών με άλλες τέχνες.
Υπόθεση
Ένας γέρο-μάστορας ο Μανώλης Σταγάκης και ο γιος του Μιχάλης, 80 και 40 χρονών αντίστοιχα, κατασκευάζουν κρητικές λύρες στο εργαστήριό τους, στο Ρέθυμνο. Η συνέχεια πατέρα-γιου και οι μεταξύ τους διαφοροποιήσεις, ξεφεύγουν από το προσωπικό επίπεδο και σκιαγραφούν τη διαμάχη ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο. Η διαμάχη αυτή, σε συνδυασμό με τη διαδικασία κατασκευής τού οργάνου, οδηγούν βαθμιαία ΣΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ. Αυτό που κάνει τις λύρες και κελαηδούν πιο νόστιμα όπως λέει ο γέρο-μάστορας.
Υπόθεση
Η ταινία καταγράφει μία από τις σπάνιες συνευρέσεις βοσκών της Ανατολικής και της Δυτικής Κρήτης. Ανθρώπων τόσο κοντά και τόσο μακριά....
Το 1985, σε μια σπηλιά του Ψηλορείτη, οι βοσκοί της περιοχής, βρίσκουν ανθρώπινα οστά. Τα ντοκουμέντα αυτά αποδίδονται σε συναγωνιστές του Δασκαλογιάννη που δραπέτευσαν από τις φυλακές των Τούρκων, κατά τον ξεσηκωμό του 1770. Η εύρεση των οστών γίνεται αφορμή για την αδελφοποίηση 3 κοινοτήτων της ορεινής Κρήτης. Της Γέργερης, της Νιβρίτου [περιοχές που βρέθηκαν τα οστά] και της Ανώπολης Σφακίων [τόπος καταγωγής των νεκρών].
Έκτοτε, κάθε χρόνο που οι βοσκοί του Ψηλορείτη γιορτάζουν τον 'Άγιο τους στην περιοχή της σπηλιάς, έρχονται και οι αδελφοί τους από τα Λευκά Όρη (Σφακιανοί) για να κάνουν μνημόσυνο στους νεκρούς τους. Στη συνέχεια επακολουθεί κοινό γλέντι των "φίλων και αδελφών".
Το γλυκύ έαρ της Αργυρούπολης (Μεγάλη Παρασκευή με τα παιδιά ενός Κρητικού χωριού),
Δομίνικος Θεοτοκόπουλος: Ψηφίδες ενός αινιγματικού μωσαϊκού
Διάρκεια: 120'
Ένα κινηματογραφικό δίπτυχο του Θόδωρου Χατζηπανταζή
Επιστημονικός συνεργάτης: Νίκος Χατζηνικολάου
Διεύθυνση φωτογραφίας: Φίλιππος Κουτσαφτής
Διεύθυνση παραγωγής: Σταύρος Ψυλλάκης
Επιμέλεια ήχου: Νίκος Διονυσόπουλος
Μοντάζ: Μανώλης: Χειλαδάκης
Παραγωγή: Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών (Ι.Τ.Ε.) σε συγχρηματοδότηση με τη Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Κρήτης στο πλαίσιο των αναπτυξιακών προγραμμάτων των Ε.Κ.
Μέρος Πρώτο: Η φυγή
Μέρος Δεύτερο: Η επιστροφή
El Greco: Pieces of an Artistic Puzzle (English version)
Διάρκεια: 120'
A Diptych by Theodore Hadjipantazis
Collaborating Art Historian: Nicos Hadjinicolaou
Director of Photography: Philippos Koutsaftis
Production Manager: Stavros Psyllakis
Sound Engineer: Nikos Dionyssopoulos
Editor: Manolis Chiladakis
Produced by the Institute of Mediterranean Studies (F.O.R.T.H.) in collaboration with the Secretariat General of the District of Crete
Παρασκευή 2 & Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018 Προσεγγίσεις στην ιστορία του κινηματογράφου
Συνέδριο με τη συμμετοχή διδακτόρων, υποψήφιων διδακτόρων και μεταπτυχιακών και προπτυχιακών φοιτητών του Πανεπιστήμιου Κρήτης.
Με την υποστήριξη του Ειδικού Λογαριασμού και του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστήμιου Κρήτης.
Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ρέθυμνο Πρόγραμμα συνεδρίου
Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2018 Εκδήλωση: Ιστορίες εμπιστοσύνης και ντοκιμαντέρ
Προβολή της ταινίας Ο άνθρωπος που ενόχλησε το σύμπαν (2000) και συζήτηση με τον σκηνοθέτη Σταύρο Ψυλλάκη.
Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ρέθυμνο
Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2018 Η σκηνοθεσία της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στην ψηφιακή εποχή
Διάλεξη: Αγγελική Πούλου (Δρ. Θεατρικών Σπουδών, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης)
Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ρέθυμνο
4-5 Απριλίου 2019
Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, Πανεπιστήμιο Πατρών
Διαλέξεις
«Η σχέση των κινούμενων σχεδίων με τις άλλες τέχνες: εικαστικά, μουσική, θέατρο, χορό», 4 Απριλίου 2019
«Ευρωπαϊκές ταινίες μικρού μήκους. Δυνατότητες επικοινωνίας και καλλιτεχνικής διαπαιδαγώγησης» 5 Απριλίου 2019
11 Απριλίου 2019
Νέλλη Καρρά
Διάλεξη: «Μια προσέγγιση στη δημιουργική διαδικασία μέσα από το Θέατρο Κωφών Ελλάδος και τη Δραματική Σχολή Αρχή Νέλλης Καρρά»
12 Απριλίου 2019 Βιωματικό θεατρικό εργαστήριο με τη Νέλλη Καρρά
20 Μαΐου 2019
Małgorzata Budzowska
Διάλεξη: «The Myth of Phaedra and its Contemporary Polish Stagings»
27-28 Ιουνίου 2019 κάθαρσις_ work in progress. Δοκιμή #2
καλλιτεχνική επιμέλεια - παραγωγή: [nomades artcore]
Τετάρτη 18 Μαΐου 2022 WORKSHOP Screen Adaptation Studies.
Mε τη συμμετοχή των: Melis Behlil(Kadir Has University), Jana Dudková (Institute of Theatre and Film Research, CRΑ, Slovak Academy of Sciences), Joyce Goggin (University of Amsterdam), Katerina Komi (University of Crete), Panayiota Mini (University of Crete, & IMS, FORTH), Shannon Wells-Lassagne (University of Burgundy)
Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022 WORKSHOP: "Crete-related Conflicts, Ruptures, and Tensions in Cinema: From Minoan Antiquity to the 20th Century"
13th International Congress of Cretan Studies
Thematic Axis: Upheavals, Ruptures, Discontinuities, Risings
(Agios Nikolaos, 5-9 October 2022)
Organization: Laboratory of Image, Sound and Movement, Institute for Mediterranean Studies, FORTH, PI: Panayiota Mini
Presentations:
Maria Elena D’Amelio (Professor of Media Studies, Università degli Studi della Repubblica di San Marino)
“Beautiful Bodies: Masculinities, Antiquity, and the Peplum Genre”
Grigoris Voskakis (PhD. Candidate in Film History, UoC, - Philologos)
“Η Κρητική Επανάσταση στη μεγάλη οθόνη: μελέτη των (ποικίλων) συγκρούσεων στην κινηματογραφική διασκευή του Πατούχα”
Ioanna Georgia Athousaki (MA student in Theater and Film Studies, Dept of Philology, UoC & IMS, FORTH)
“Ruptures and Secrecy in 1897 Crete through Nikos Koundouros’s Film Style in Bordello (1985)”
Panagiotis Dendramis (PhD. in Film History, Instructor at the Stavrakos Cinema and Television School)
“Cinematic Depictions of the 1922 Mikrasiates and Tourkokritikoi Refugees: A Comparative Analysis of Two Greek Documentaries”
Panayiota Mini (Associate Professor of Film History, Dept of Philology, UoC, & Collaborating Faculty Member, IMS, FORTH)
“Cretan Muslims’ 1923 Life Disruption in My Grandfather’s People: The Trauma of Displacement and the Gain of Understanding”
Stefanos Farantopoulos (MA student in Theater and Film Studies, Dept of Philology, UoC, & IMS, FORTH. Filmmaker/ Editor)
“A Comparative Study and Film Analysis of Newsreels on the 1941 Battle of Crete”
Maria Spythouri (Undergraduate Student, Dept of Philology, UoC)
“Φιλόξενα Χωριά: ένα ντοκιμαντέρ για τις εμπειρίες και τις μνήμες των Ανωγειανών από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο”
Yorgos Andritsos (Ph.D. in History. Secondary Education Instructor
“Άλλοςδρόμοςδενυπήρχε”
Katerina Komi (Ph.D. Candidate in Film History, Dept of Philology, UoC)
“When Christ was Recrucified in Kritsa:Tensions, Conflicts, and their Overcoming in Celui qui doit mourir’s Production in Crete”
Konstantina Georgiadi (Researcher in Theater Studies, IMS - FORTH)
“Η μετατροπή της τραγωδίας του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας του Σαίξπηρ σε μοχλό διακωμώδησης της κρητικής βεντέτας στην ταινία Η Νεράιδα και το παληκάρι (1969)”
Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2022 Προβολή ταινίας ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ του ΤΩΝΗ ΛΥΚΟΥΡΕΣΗ
Ακολούθησε συζήτηση με τον σκηνοθέτη Τ. Λυκουρέση και τη σεναριογράφο Μ. Βαρδάκα. (Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου "Ελληνικός Κινηματογράφος. Κινηματογραφικές Διασκευές - Θεωρία και Πράξη" με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού)
Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2022 Προβολή ταινίας Η ΔΕΞΙΑ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥ ΡΑΣΟΥ του ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΠΑΤΑ
Ακολούθησε συζήτηση με τον σκηνοθέτη. (Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου "Ελληνικός Κινηματογράφος. Κινηματογραφικές Διασκευές - Θεωρία και Πράξη" με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού)
Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022 Προβολή ταινίας ΑΠ’ ΤΑ ΚΟΚΑΛΑ ΒΓΑΛΜΕΝΑ του ΣΩΤΗΡΗ ΓΚΟΡΙΤΣΑ
Ακολούθησε συζήτηση με τον σκηνοθέτη. (Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου "Ελληνικός Κινηματογράφος. Κινηματογραφικές Διασκευές - Θεωρία και Πράξη" με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού)