Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών

Ερευνητικά Έργα

Ιστορία Επιχειρήσεων Ωνάση

Ιστορία Επιχειρήσεων Ωνάση

Ο σκοπός του ερευνητικού προγράμματος είναι διττός: 1) η δημιουργία ενός ιδιωτικού Αρχείου Επιχειρήσεων Ωνάση και 2) τη συγγραφή μιας μελέτης με θέμα την Ιστορία Επιχειρήσεων Ωνάση, που θα τεκμηριώνεται από το υλικό του Αρχείου Ωνάση.

BLACK SEA

Μαύρη Θάλασσα και πόλεις λιμάνια από τον 18ο έως τον 20ό αιώνα. Ανάπτυξη, σύγκλιση και διασυνδέσεις με την παγκόσμια οικονομία

Στόχος του έργου είναι η δημιουργία ιστορικών ναυτιλιακών στατιστικών καθώς και στατιστικών εισαγωγών και εξαγωγών σιτηρών για όλα τα υπό εξέταση λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.

Athens Alexandria

Μεταξύ Αθήνας & Αλεξάνδρειας

Επιστημονική Υπεύθυνη: Ειρήνη-Φωτεινή Βιλτανιώτη
Ημερομηνία έναρξης: 1 Ιανουαρίου 2022, ημερομηνίας λήξης: 31 Δεκεμβρίου 2024
Θεσμός φιλοξενίας: ΙΜΣ/ΙΤΕ

LACRIMALit

Ηγέτες και διαχείριση κρίσεων στην αρχαία ελληνική λογοτεχνία

Επιστημονικός Υπέυθυνος: Μελίνα Ταμιωλάκη, Τμήμα Φιλολογίας ΠΚ
Φορέας Υποδοχής: ΙΜΣ/ΙΤΕ
Συνεργαζόμενος φορέας: Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ελληνικός Κινηματογράφος-Κινηματογραφικές Διασκευές. Θεωρία και Πράξη

Ελληνικός Κινηματογράφος-Κινηματογραφικές Διασκευές. Θεωρία και Πράξη

Υπό την αιγίδα και την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

Διοργάνωση: Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, ΙΤΕ

Συνεργαζόμενοι φορείς:
Ένωση Φιλολόγων Ν. Ηρακλείου
Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Πολιτιστικών Θεμάτων Camera On της Δ.Δ.Ε. Ηρακλείου
Με την υποστήριξη του Κοινωνικού Χώρου των Ιδρυμάτων Α. & Μ. Καλοκαιρινού

Shipping and trade in Venetian Crete

Ναυτιλιακές επιχειρήσεις στη βενετική Κρήτη: Η περίπτωση της εμπορικής εταιρίας των αδελφών Κουρκουμέλη (Χάνδακας, 16ος αι.)

Φορέας χρηματοδότησης: Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας / Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φορέας Υποδοχής: ΙΜΣ/ΙΤΕ

ΕΡΡΙΚΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ

ΕΡΡΙΚΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ

Στόχος του project είναι η διάσωση, καταγραφή και ανάδειξη του έργου του Ερρίκου Θαλασσινού (1927-2000), του σκηνοθέτη, σεναριογράφου, συγγραφέα και στιχουργού από το Ηράκλειο της Κρήτης, μέσα από σειρά δράσεων. Επί του παρόντος, με την άδεια της οικογένειας του δημιουργού, έχουν ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση και η τεκμηρίωση του υλικού από το προσωπικό αρχείο του Ερρίκου Θαλασσινού (Υπεύθυνος: Γρηγόρης Βοσκάκης). 

FORTHistory

FORTHistory 1983-2023

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Καθηγήτρια Τζελίνα Χαρλαύτη
Θεσμός φιλοξενίας: Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ίδρυμα Έρευνας και Τεχνολογίας, Ελλάδα

BALAA

Βυζαντινό Αγροτικό Τοπίο στις δύο πλευρές του Αιγαίου: Ανάλυση του ιστορικού τοπίου της Μεσσήνης στην Πελοπόννησο (GR) και του Αμορίου στη Μικρά Ασία (TR)

Επιστημονικός Υπέυθυνος: Νίκος Τσιβίκης
Συνεργαζόμενοι Φορείς: Πανεπιστήμιο Anadolu, Eskişehir και Εταιρεία Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών

Η Πόλις γεννιέται

nomades artcore: «Η Πόλις γεννιέται»

Μια «κατακερματισμένη» παράσταση, εμπνευσμένη από τις ανώνυμες μαρτυρίες ανθρώπων, οι οποίοι έζησαν και μεγάλωσαν στο Ρέθυμνο του χθες και του σήμερα. Φωνές σημερινών γονιών, νέων, μαθητών. Ένα συνονθύλευμα καθημερινού λόγου, ακαδημαϊκής γνώσης, σωματικότητας, ποίησης και ζωντανής μουσικής.

Fin de siècle

Fin de siècle: Εντυπώσεις Μελωδιών από τη Σμύρνη

Η πολιτιστική δράση αφορά στη δημιουργία και την έκδοση ενός τρίγλωσσου βιβλίου-cd (ελληνικά-αγγλικά-γαλλικά) με θέμα τις καταγραφές τραγουδιών της Σμύρνης στα τέλη του 19ου από τον L. A. Bourgault Ducoudray που εκδόθηκαν υπό τον τίτλο Trente Mélodies Populaires de Grèce & dOrient).

PanArtExh

Ο θεσμός των Πανελληνίων Καλλιτεχνικών Εκθέσεων, 1938-1987

Το ερευνητικό έργο αποσκοπεί στη συστηματική τεκμηρίωση και την κριτική μελέτη των δεκαπέντε κρατικών Πανελλήνιων Καλλιτεχνικών Εκθέσεων, οι οποίες οργανώθηκαν την περίοδο 1938-1987 και αποτελούν τον σημαντικότερο εκθεσιακό θεσμό στην Ελλάδα στη διάρκεια του 20ου αιώνα.  Η μελέτη αυτή, βασισμένη σε εκτενή έρευνα σε δημόσια και ιδιωτικά αρχεία, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές έργων τέχνης, καθώς και σε αποδελτίωση του καθημερινού και περιοδικού τύπου θα μας δώσει ουσιαστικές πληροφορίες για α) την ίδια την εικαστική παραγωγή στην Ελλάδα (λ.χ. τις δεσπόζουσες καλλιτεχνικές τάσεις), β) την κρατική παρέμβαση στον χώρο των τεχνών, γ) τις τάσεις στην αγορά της τέχνης, και δ) τον λόγο περί τέχνης που αναπτύχθηκε με αφορμή τις εκθέσεις και ο οποίος καθόρισε τον κυρίαρχο αισθητικό κανόνα, προωθώντας συστηματικά συγκεκριμένα καλλιτεχνικά πρότυπα και επηρεάζοντας άμεσα τόσο τις αντιλήψεις του φιλότεχνου κοινού, όσο και την πορεία της εικαστικής παραγωγής στην Ελλάδα.